بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : پنج شنبه, 09 فروردين 1403

وزیر بهداشت : طرح تحول سلامت به ضرر بیمارستان های خصوصی نیست

وزیر بهداشت در دومین جلسه با مدیران بیمارستان های خصوصی:
واقعی کردن تعرفه خدمات پزشکی، اضطراب و نگرانی را از مردم و جامعه پزشکی دور می کند
دکتر هاشمی گفت: دولت در صدد است با واقعی کردن تعرفه خدمات پزشکی، گرفتاری های جامعه پزشکی را به حداقل رسانده و اضطراب و نگرانی را از مردم و جامعه پزشکی دور کند.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (وب دا)، وزیر بهداشت در دومین جلسه با مدیران بیمارستان های خصوصی اعلام کرد: در یک سال گذشته و در حوزه بهداشت و درمان با تلاش دولت و همت شخص ریاست جمهوری، خدمات موثری در حوزه سلامت ارائه شد.
دکتر سید حسن هاشمی با بیان این که عمده توجه دولت یازدهم در طول این یک سال حمایت مالی از مردم در مراکز دولتی و کاهش هزینه های پرداختی از سوی آنها بود، خاطرنشان کرد: هرچند بخش زیادی از خدمات ارائه شده تا کنون در حوزه درمان بوده، ولی حوزه پیشگیری و بهداشت برای وزارت بهداشت از اولویت بیشتری برخوردار است. به این ترتیب از دو ماه گذشته تا کنون اقدامات موثری در این حوزه و بخصوص در شهرهای زیر 20 هزار نفر در راستای وعده های دولت به مردم مناطق محروم در حال ارائه است.
وی با اشاره به این که در بخش بهداشت و پیشگیری وظیفه سنگین تری بر دوشمان است، ادامه داد: در این حوزه با فرهنگ مردم سر و کار داریم. در حال حاضر در حاشیه شهرها کوچکترین امکانات بهداشتی و زیرساختی وجود ندارد ضمن این که از نظر پرسنل و نیروی انسانی نیز در این حوزه در مضیقه هستیم. در واقع می توان گفت کشور ما از نظر نیروی انسانی همراه پزشکی اعم از پرستار، بهیار، کمک بهیار، و پرسنل خدماتی با کمبودهایی مواجه است. به طوری که بخش عمده ای از این نیروها دانش کافی در حوزه پیشگیری و بهداشت را ندارند.
 
نیازمند تغییر نگاه مردم به جامعه پزشکی هستیم
وزیر بهداشت با تاکید بر این که دولت در ادامه مسیر خدمتش، تلاش می کند این مشکلات را به حداقل برساند، بیان داشت: بخش عمده ای از وظیفه ما اعتماد بخشی به مردم و جامعه پزشکی است. چون تا به حال اغلب مسیرها در جهت بدبین کردن مردم به جامعه پزشکی بوده به طوری که در خیلی از موارد لکه های کوچک بی جهت بزرگ شدند و این وضعیت نیازمند تغییر نگاه مردم به جامعه پزشکی است. البته در راه تغییر این نگاه به نسبت موفق عمل کرده ایم به طوری که در حال حاضر نگرش مردم به جامعه پزشکی قابل قیاس با دو سال گذشته نیست.
دکتر هاشمی در ادامه سخنانش اظهار کرد: یکی از مشکلات عمده ای که منجر شد نوع نگاه مردم به پزشکان تا حدی خدشه دار شود، واقعی نبودن تعرفه ها و ارزش گذاری خدمات پزشکی بود. هدف اصلی دولت در این راستا واقعی کردن تعرفه ها متناسب با درآمد مردم است.
وزیر بهداشت تاکید کرد: فراموش نکنیم که واقعی کردن خدمات و تعرفه های پزشکی در شرایط اقتصادی امروز کشور، برای دولت کار آسانی نیست و ضرورت دارد برای پیشبرد این هدف همه با هم به جلو برویم و بر علیه هم نباشیم. باید به سمتی برویم که هم حقوق جامعه پزشکی و هم حقوق مردم رعایت شود. ضمن این که فرصت پیش آمده تا گرفتاری های جامعه پزشکی را به حداقل برسانیم و در آینده به نقطه ای برسیم که اضطراب و نگرانی از مردم و جامعه پزشکی دور شود.
 
تعرفه گذاری جدید خدمات پزشکی، پدیده زیرمیزی را کاهش می دهد
دکتر هاشمی در ادامه سخنانش افزود: اجرای تعرفه ها بر طبق کتاب جدید ارزش گذاری خدمات پزشکی کار راحتی نیست ولی باید امیدوار بود، چون طی کردن این راه اجتناب ناپذیر است. باید نشان دهیم اگر دولت برای واقعی شدن تعرفه های پزشکی هزینه می کند، این هزینه دستاوردهای بسیاری خواهد داشت.
وی با تاکید بر این که در ادامه مسیر باید بیمه ها را نیز نسبت به اجرای تعرفه ها بر حسب ارزش گذاری جدید خدمات پزشکی متقاعد کنیم، توضیح داد: اجرای کتاب جدید تعرفه گذاری خدمات پزشکی به مراکز و بیمارستان های خصوصی کمک فراوانی می کند بخصوص این که همه موظف می شوند دریافت ها را در داخل محیط بیمارستان و بر اساس پرونده بیمار اخذ کنند و خارج از آن وجهی از بیمار دریافت نشود و این یعنی کاهش پدیده زیرمیزی.
به گفته وزیر بهداشت بیمارستان های خصوصی در راستای تعرفه گذاری جدید خدمات پزشکی می توانند خود اقدام به راه اندازی بخش های نظارتی کنند و نیازی به حضور ناظران ما نیست. در عین حال ضروری است که روسا و مدیران هر بخش برای اجرای دقیق تعرفه های جدید، به مسئولان این امر آموزش های جدید را ارائه دهند.وی پیشنهاد کرد: ما از بخش خصوصی استقبال می کنیم که اگر ظرفیت خالی در این بخش وجود دارد، در قالب همکاری با بخش دولتی سرمایه گذاری کند و این ظرفیت ها را در اختیار ما قرار دهد.
 
طرح تحول سلامت به ضرر بیمارستان های خصوصی نیست
دکتر هاشمی با بیان این که در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که با اجرای طرح تحول نظام سلامت، سزارین در بخش های دولتی کاهش یافته و به سوی مراکز خصوصی سوق پیدا کند، ادامه داد: این نوع زایمان چه در بخش های دولتی و چه در بخش های خصوصی از طریق فرهنگ سازی باید به حداقل برسد.
وزیر بهداشت همچنین خاطرنشان کرد: طرح تحول نظام سلامت به ضرر بیمارستان ها و بخش های خصوصی نیست. طبق برآوردها، ضریب اشغال تخت های بیمارستان های دولتی با اجرای این طرح، معادل 3 تا 4 درصد بیشتر شده و هرچند تراکم بیماران در بخش های اورژانس افزایش یافته، ولی این وضعیت در کل تهدیدی برای بخش خصوصی محسوب نمی شود.
به گفته دکتر هاشمی جامعه پزشکی تا به حال معلول بدرفتاری ها و تصمیمات غلط زیادی قرار گرفته است. پس چاره ای نداریم که این تصمیمات غلط را اصلاح و از خود مراقبت کنیم. در عین حال ضروری است به سیاست گذاران ثابت کنیم که مسیر درستی را برای رسیدن به اهدافمان انتخاب کرده ایم. / 204

وبدا -- دوشنبه ٣١ شهريور ١٣٩٣ – ساعت ١٠:٢٦

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان