بسم الله الرحمن الرحیم
امروز : جمعه, 10 فروردين 1403

مصاحبه وبدا با نخبه جوان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دارنده پنج عنوان جهانی

دکتر سيامک زارعي قنواتي يکي از اعضاء هيات علمي جوان دانشگاه علوم پزشکي مشهد است که تا کنون موفق به کسب 5 عنوان علمي جهاني شده است.
اين دانشيار گروه چشم پزشکي دانشگاه علوم پزشکي مشهد دوران پزشکی عمومی و چشم پزشکی را در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به پایان رسانده وفلوشیپ فوق تخصصی سگمان قدامی خود را از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران اخذ کرده است.
دکتر سيامک زارعي قنواتي داراي فلوشیپ فوق تخصصی جراحي قرنیه،عيوب انکساري و کاتارکت ازدانشگاه UCLA  - آمريکا و فلوشیپ فوق تخصصی بيماريهاي سطحي چشم وکراتوپروتز ازدانشگاه ميامي- آمريکا است و در حال حاضر به عنوان يکي از اعضاء هيات علمي و همچنين مدير امور بين الملل معاونت پژوهش و فناوري دانشگاه علوم پزشکي مشهد فعاليت مي کند.
جايزه فلوشيپ از سوي انجمن بين المللي چشم پزشکي براي يک دوره فوق تخصصي در دانشگاه ميامي(UN) آمريکا در سال 2011، جايزه فلوشيپ هلمريچ براي نخستين بار در سال 2010براي يک دوره فلوشيپ فوق تخصصي دانشگاه کاليفرنيا-لوس آنجلس (UCLA) آمريکا( اين جايزه از سال 2010 به دو چشم پزشک برگزيده بين المللي براي ادامه تحصيل در يک دوره تخصصي پيشرفته در مراکز برتر آموزش چشم پزشکي جهان اهدا مي شود)، اهداي عنوان دانشمند بين المللي چشم پزشکي از طرف انجمن بين المللي چشم پزشکي در سال 2007، رتبه نخست جهاني آزمونAdvanced Icoو کسب عنوان FICO در سال 2010 و رتبه نخست جهاني آزمون بورد بين المللي چشم پزشکي(ICO)در بين 1647 چشم پزشک از 92 کشور جهان از جمله موفقيتهاي بين المللي اين نخبه جوان عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد به شمار مي رود.

    دکتر سيامک زارعي قنواتي دانشيار دانشگاه علوم پزشکي مشهد در مصاحبه با وب دا چنين مي گويد:
من متولد 1356 مشهد می باشم. 3 سال اول ابتدایی را در شهر تربت جام که طرح ضریب kپدرم بود، گذراندم. بقیه دوران تحصیلی را در مشهد و دوران متوسطه را در دبیرستان امام رضا (ع) سپری کردم. در سال سوم دبیرستان موفق به پذیرش در رشته پزشکی و مهندسی عمران دانشگاه آزاد مشهد شدم ودر سال چهارم در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد قبول و دوران پزشکی را در این دانشگاه گذراندم.
در این دوران رتبه دوم پره انترنی کشور و رتبه یک درصد برتر دانشگاه را کسب کرده و امکان حضور مستقیم در دوره تخصص را بدست آوردم. در آزمون دستیار تخصصی سال 1380 در بین حدود 12 هزار نفر شرکت کننده، با اختلاف چشمگیر رتبه اول کشوری را کسب کردم و با وجود امکان انتخاب تمامی رشته-شهرهای کشور، چشم پزشکی مشهد را انتخاب و دوران چشم پزشکی را در مشهد طی کردم.
سال 1385 رتبه نخست بورد تخصص کشوررتبه اول بورد شفاهی و کتبی را بدست آوردم و به عضویت هیات علمی دانشگاه در آمدم. پس از آن دوره فلوشیپ فوق تخصصی سگمان قدامی و قرنیه را در دانشگاه شهید بهشتی تهران طی کردم. در آن زمان در آزمون انجمن بین المللی چشم که در سراسر دنیا باحضور شرکت کنندگاني ازجمله اروپا و آمریکا (حدود 92 کشور)برگزار شد شرکت و رتبه اول را کسب کردم.
سال 2010، موفق به کسب جایزه 23000 دلاری Helmerich Award   برای اولین بار بصورت جهانی شدم و برای طی یک دوره یک ساله فوق تخصصی قرنیه و جراحی عیوب انکساری در دانشگاه UCLA   مورد حمایت علمی و مالی قرار گرفتم. در پایان این دوره جایزه علمی ICO Fellowship Award   را کسب کرده و برای دوره فلوشیپ بیماریهای سطحی چشم و کراتوپروتز (قرنیه مصنوعی) به مرکز پیشرفته چشم پزشکی Bascom Palmer   در دانشگاه میامی آمریکا رفتم.
دانشگاه میامی از نظر چشم پزشکی در آمریکا رتبه اول و UCLA   رتبه سوم را دارد.در دوران فلوشیپ در کشور آمریکا، با توجه به وضعیت خوب علمی ازسوی اساتید و دستیاران در موارد مختلف مورد مشاوره قرار می گرفتم و همچنین در آموزش دستیاران چشم پزشکی و فلوها نقش فعالی داشتم. در این مدت آموزش چندین روش جراحی نوین را در کارگاه بعهده گرفتم. در پایان دوره فوق تخصصی شرایط مناسبی برای اقامت در آمریکا و قرار گرفتن در موقعیت استاد میهمان (Guest Professor )فراهم شد که نپذیرفتم و مجددا به دانشگاه مشهد بازگشته و در بیمارستان چشم پزشکی خاتم الانبیا (ص) مشغول به فعالیت شدم.
پس از بازگشت، با همکاری گروه چشم دانشگاه مشهد، موفق به راه اندازی رشته فلوشیپ بین المللی قرنیه با مجوز انجمن بین المللی چشم (ICO  ) شديم. بدین منظور پس از رایزنیهای فراوان با چهره های برجسته چشم پزشکی جهان، پروفسور گیبل رييس انجمن بين المللي چشم به مشهد سفر و از بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) بازدید کرد. بعد از تایید نهایی وی، بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) در زمره مراکز بین المللی تربیت دانشجویان فوق تخصص از سراسر دنیا در آمد.
بر اساس دستور العمل انجمن جهانی چشم، افرادی که از سراسر جهان برای طی این دوره مورد پذیرش مراکز قرار گیرند، از حمایت مالی انجمن جهانی چشم استفاده و در پایان تائیدیه آن انجمن را دریافت می کنند.
راه اندازی دوره فلوشیپ چشم پزشکی بصورت بین المللی، برای اولین بار در کشور انجام شد واز این لحاظ سومین مرکز در خاورمیانه می باشیم.

    چطور شد که رشته چشم پزشکی را انتخاب کردید؟
براساس علاقه شخصی، با توجه به پیشرفتهای تکنولوژیک این رشته و وضعیت بسیار مناسب آموزش چشم پزشکی کشوردر سطح بین المللی، این رشته را انتخاب کردم. جالب این است که بدانید اکثر اعضا خانواده علاقه داشتند من در رشته رادیولوژی تحصیل کنم و من در انتخاب رشته  ابتدا این رشته را انتخاب کردم و در مجله خبرنامه وزارتخانه (شماره 18) که اسامی رتبه های برتر آزمون دستیاری آمده است رشته انتخابی من رادیولوژی آمده است.
 
    عواملی که در پیشرفت یک پزشک می تواند موثر باشد، چیست؟
عوامل زیادی نقش دارند ولی بنظر من پشتکار، نظم، دقت، مطالعه مداوم و اخلاق مناسب حرفه ای بسیار مهم است. علاوه بر این داشتن روحیه تحقیق و تالیف، تسلط به زبان انگلیسی و برقراری همکاریها و ارتباطات گروهی و بین المللی می تواند موفقیتها را دوچندان کند.
توصیه ام به همکاران جوانم آن است که برای پیشرفت و ترقی شغلی، علاوه بر کسب استاندارهای علمی-عملی، در زمینه کسب مهارتهایی که باعث تمایز آنها از بقیه شده و در جهت حل مشکلات و نیازهاباشد، گام برداند.

    کمي در مورد سختي ها و حساسيت هاي کار چشم پزشکی بخصوص جراحي چشم بگوييد.
رشته جراحی و بوپژه جراحیهای چشمی به علت ظرافت چشم نیازمند دقت بالایی است. غالب اعمال جراحی چشم در زیر میکروسکوپ انجام می شود. متاسفانه در چشم پدیده ترمیم بافتی و ایجاد اسکار در اغلب قسمتها مثل قرنیه، لنز و شیکیه منجر به اختلال عملکرد و نقص بینایی می شود و یک اشتباه ساده به راحتی می تواند به آسیب برگشت ناپذیري منجر شود. اهمیت بسیار بینایی و چشم نیز در بین مردم قابل انکار نیست و حتی در فرهنگ و ادبیات فارسی "چشم و دیده" نقش وحضور بارز و برجسته ای دارد. تمام اینها به سختی و استرس این رشته می‌افزاید.

    بهترين لحظه عمرتان کي بوده ؟ چرا؟
حقیقتا پاسخ به این سوال مشکل است ولی قطعا یکی از بهترین لحظات تولد پسرم بود. فکر می کنم بیشتر والدین این لحظه را به عنوان یکی از بهترین لحظات زندگی خود ذکر می کنند. برای کسانی که در رشته های پزشکی فعالیت دارند و صاحب فرزند می شوند، درک اهمیت فرزند برای والدین و معصومیت آنهابه طرز ملموستری رخ می دهد و از اینرو می تواند توجه و دقت آنها را به کودکان بیمار دو چندان کند.

   شيرين ترين و تلخ ترين خاطره شماچيست ؟
بگذارید به عنوان یک پزشک در مورد لحظات تلخ و شیرینی بگویم که با شغل ما گره خورده است. قطعا اکثر همکاران با لحظات تلخ و شیرین فراوانی در محیط کار مواجهه می شوند و این لحظات برای مدتی زیاد، حتی ماهها و سالها در ذهن آنها خواهد ماند. خواه و ناخواه، بخش عمده ای از لحظات تلخ و شیرین ما در ارتباط با بیماران و طبابت است به گونه ای که از موفقیت در تشخیص یا درمان خوشحال و از ناکامی در بهبود بیمارانمان ناراحت می شویم.فکر می کنم اگر جمع این لحظات را در نظر بگیریم، عمده لحظات شیرین ما لحظات برتریهای علمی-تحقیقاتی و موفقیت در روند بهبود بیمارانمان بوده است.

    آقاي دکتر ضمن تشکر از وقتي که در اختيار ماگذاشته ايد در پايان به عنوان يک پزشک جراح چشم چه پيامي براي مردم داريد؟
رشته چشم پزشکی در ایران از رشته های پزشکی موفق در سطح بین المللی می باشد و به جرات می شود گفت با چشم پزشکی در کشورهای پیشرفته برابری می کند به گونه ای که بیماران فراوانی از خارج از کشور برای درمان به مراکز چشم کشور مراجعه می کنند. با این وجود، در حال حاضر سه بیماری چشمی عمده چشمی در کشور وجود دارد که با غربالگری به موقع آنها میتوان از اختلالات بینائی ناشی از آنها جلوگیری کرد.
اول تنبلی چشم که با مراجعه چشم پزشکی کودکان در سنین پیش دبستانی قابلیت درمان موثر دارد. دوم، آب سیاه که تخریب عصب بینایی ناشی از افزایش فشار داخل چشم است و با اندازگیری فشار چشم در افراد با سابقه خانوادگی و همچنین سنین بالای 40 سال،قابل تشخیص و درمان بموقع است و سوم، مشکلات چشمی ناشی از دیابت که با کنترل قند خون و مراجعات منظم چشم پزشکی قابلیت کنترل دارد. امیدوارم آگاهی بیماران و پیشگیریهای به موقع منجر به کاهش اختلالات بینایی مرتبط با این بیماریها در سطح جامعه شود.

    برخي از فعاليت هاي پژوهشي:
•    انتشار 56 مقاله علمي (28 مقاله ISI)در ژورنال هاي معتبر داخلي و خارجي و نيز ارائه بيش از 42 سخنرانی علمی، مقاله و پوستر در کنگره ها، سمپوزيوم ها و مجامع علمی داخل و خارج از کشور
•    2 جلد کتاب تالیف و نگارش فصل سلولهای بنیادی قرنیه (Cornea Stem Cells)از Text Book معتبر Cornea Principles


دانشگاه علوم پزشکی مشهد-- جمعه ۰۴ مهر ۱۳۹۳

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي سازمان نظام پزشکی خراسان رضوی محفوظ مي باشد.

طراحي و اجرا توسط سروش مهر رضوان